Maks beløp å ta med til utlandet?

Startet av Psykolog1   |  2039 Views
   Show
Reg: 11/12/2011
Psykolog1 2 år siden
Hei,

Noen som vet hva som er det lovlige maks beløpet å ta med til utlandet?

Hva skjer om man f.eks. blir tatt i tollen med 5.000 EUR (ca. 40.000 kroner)? Blir man straffedømt av noe slag da?

(Jeg har ikke svarte penger, bare så det er sagt ;) )
Like
«Signaturen din vil vises i diskusjoner»
Maks beløp å ta med til utlandet?
Hei,

Noen som vet hva som er det lovlige maks beløpet å ta med til utlandet?

Hva skjer om man f.eks. blir tatt i tollen med 5.000 EUR (ca. 40.000 kroner)? Blir man straffedømt av noe slag da?

(Jeg har ikke svarte penger, bare så det er sagt ;) )
Psykolog1
Reg: 29/03/2009
Badz124 2 år siden
Hei, tror dette er individuelt fra land til land.
Like
Re: Maks beløp å ta med til utlandet?
Hei, tror dette er individuelt fra land til land.
Badz124
Psykolog1 2 år siden
Det er til Nederland (fra Gardermoen).
Like
Det er til Nederland (fra Gardermoen).
Psykolog1
Reg: 08/04/2008
GlaiZer 2 år siden
While entering the Netherlands or another EU country, coming from a non-EU country;
If you are carrying cash of a value of € 10,000 or more, you must declare that money to Customs of arrival port. http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/en/

Dette var noe jeg fant postet fra 2008 så kan jo ha forandret seg fra da, men da har du noe å gå på.
Like
While entering the Netherlands or another EU country, coming from a non-EU country; If you are carrying cash of a value of € 10,000 or more, you must declare that money to Customs of arrival port. http://www.douane.nl/veelgesteldevragen/en/ Dette var noe jeg fant postet fra 2008 så kan jo ha forandret seg fra da, men da har du noe å gå på.
GlaiZer
Reg: 13/09/2009
eddie50 2 år siden
Hei. 25 000 er max både ut og inn til landet (norge). Skal du ta med deg mer er ikke det noe problem, barer klarer dette med tollen i forkant. Så slipper du problemer.

Fra toll.no:

Når du reiser fra Norge kan du ha med betalingsmidler for til sammen inntil NOK 25 000. Har du med verdier ut over dette, skal du gi melding på et skjema som du får hos Tollvesenet. Du må levere skjemaet til Tollvesenet ved utreisen. Med betalingsmidler menes for eksempel norske og utenlandske sedler og mynter, sjekker/reisesjekker og andre verdidokumenter.

Link

Hvordan det er med andre land vet jeg ikke, men tror norge er noen av de strengeste på dette. 25 000 er ikke akuratt en ekstremt høy sum.

God tur, om du skal på tur.
Like
Redigert 2 år siden
Hei. 25 000 er max både ut og inn til landet (norge). Skal du ta med deg mer er ikke det noe problem, barer klarer dette med tollen i forkant. Så slipper du problemer. Fra toll.no: Når du reiser fra Norge kan du ha med betalingsmidler for til sammen inntil NOK 25 000. Har du med verdier ut over dette, skal du gi melding på et skjema som du får hos Tollvesenet. Du må levere skjemaet til Tollvesenet ved utreisen. Med betalingsmidler menes for eksempel norske og utenlandske sedler og mynter, sjekker/reisesjekker og andre verdidokumenter. [url=http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131775&epslanguage=no]Link[/url] Hvordan det er med andre land vet jeg ikke, men tror norge er noen av de strengeste på dette. 25 000 er ikke akuratt en ekstremt høy sum. God tur, om du skal på tur.
eddie50
Badz124 2 år siden
Vist du skal ha med deg over 25.000kr i kontanter ut av landet må du i alle fall deklarere det. Ikke vert i Nederland så vet ikke grensen for å kontanter inn der.

Google er din venn
Like
Vist du skal ha med deg over 25.000kr i kontanter ut av landet må du i alle fall deklarere det. Ikke vert i Nederland så vet ikke grensen for å kontanter inn der. Google er din venn [img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/v1/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif[/img]
Badz124
eddie50 2 år siden
Badz124:
Vist du skal ha med deg over 25.000kr i kontanter ut av landet må du i alle fall deklarere det. Ikke vert i Nederland så vet ikke grensen for å kontanter inn der.

Google er din venn

Som jeg sa i min post må han bruke et av tollen sine skjema å levere ved utreise om han tar med seg over 25 000 NOK eller tilsvarende i utenlandsk valuta til utlandet. Da går dette helt fint.
Like
Re. Re: Maks beløp å ta med til utlandet?
Badz124: [quote]Vist du skal ha med deg over 25.000kr i kontanter ut av landet må du i alle fall deklarere det. Ikke vert i Nederland så vet ikke grensen for å kontanter inn der. Google er din venn [img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/v1/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif[/img][/quote] Som jeg sa i min post må han bruke et av tollen sine skjema å levere ved utreise om han tar med seg over 25 000 NOK eller tilsvarende i utenlandsk valuta til utlandet. Da går dette helt fint.
eddie50
Badz124 2 år siden
eddie50:
Badz124:

Google er din venn

Som jeg sa i min post må han bruke et av tollen sine skjema å levere ved utreise om han tar med seg over 25 000 NOK eller tilsvarende i utenlandsk valuta til utlandet. Da går dette helt fint.

så ikke din før eg posta
Like
Re. Re. Re: Maks beløp å ta med til utlandet?
eddie50: [quote]Badz124: [quote]Vist du skal ha med deg over 25.000kr i kontanter ut av landet må du i alle fall deklarere det. Ikke vert i Nederland så vet ikke grensen for å kontanter inn der. Google er din venn [img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/v1/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif[/img][/quote] Som jeg sa i min post må han bruke et av tollen sine skjema å levere ved utreise om han tar med seg over 25 000 NOK eller tilsvarende i utenlandsk valuta til utlandet. Da går dette helt fint.[/quote] så ikke din før eg posta
Badz124
Psykolog1 2 år siden
Takk for svar, alle sammen..

Men hva skjer om man ikke toller og blir tatt for det. Hva er konsekvensene for det liksom? Er ikke så flink med google
Like
Takk for svar, alle sammen.. Men hva skjer om man ikke toller og blir tatt for det. Hva er konsekvensene for det liksom? Er ikke så flink med google :(
Psykolog1
eddie50 2 år siden
Ikke toller? Snakker du om å ta med deg valuta nå. Er ikke noe toll på valuta så lenge du kan arrgumentere hvor pengene kommer fra når du frakter inn og ut når beløpet er over 25 000.

Eksempel:
Si hvis du tar med deg 100 000 eur i valuta inn til norge som du har vunnet i poker turnering. Da rapportere du det til tollen før du ankommer. Forklar hvor pengene kommer ifra. Deretter fører du gevinsten opp på selvangivelsen. Problem løst.

Tips: ikke prøv å lur deg unda, så slipper du problemer.
Like
1
Redigert 2 år siden
Ikke toller? Snakker du om å ta med deg valuta nå. Er ikke noe toll på valuta så lenge du kan arrgumentere hvor pengene kommer fra når du frakter inn og ut når beløpet er over 25 000. Eksempel: Si hvis du tar med deg 100 000 eur i valuta inn til norge som du har vunnet i poker turnering. Da rapportere du det til tollen før du ankommer. Forklar hvor pengene kommer ifra. Deretter fører du gevinsten opp på selvangivelsen. Problem løst. Tips: ikke prøv å lur deg unda, så slipper du problemer.
eddie50
   Show

1194.5091