Mattehjelp?

Startet av Chreek   |  1861 Views
   Show
Kategori Donkr
Reg: 27/04/2008
Chreek 2 år siden
Vet at det er mange som er flink i matte her inne. Noen som kan hjelpe meg med en vektorligning jeg ikke får til ? Mange år siden sist jeg hadde matte , så er litt rusten.

u og v er to ikke-parallelle vektorer.
Da er au+bv=cu+dv hvis a=c og b=d , men ellers ikke.

Bestem k og m i vektorligningen:

3u+2v=ku+(m-1)v

Noen som kan vise hvordan man setter opp ?
Like
«Signaturen din vil vises i diskusjoner»
Mattehjelp?
Vet at det er mange som er flink i matte her inne. Noen som kan hjelpe meg med en vektorligning jeg ikke får til ? Mange år siden sist jeg hadde matte , så er litt rusten.

Bestem k og m i vektorligningen:

3u+2v=ku+(m-1)v

Noen som kan vise hvordan man setter opp ?
Chreek
Reg: 27/04/2009
Eirikodd 2 år siden
ku + mv -v =3u + 2v
ku= 3u + 2v- mv + v
ku= 3u + 3v - mv
k= (3u + 3v - mv) /u

Regner med dette gjelder vanlig ligningsregler her?

Bruker 3 ledd ovenfor for å finne m:
ku= 3u + 3v - mv
- mv = - 3v - 3u + ku
mv = 3v + 3u - ku
m= (3v + 3u - ku)/v

Regner med jeg ikke er helt på bærtur her. Det eneste jeg dog har gjort er bruk av enkle ligningsregler. Altså omformulert ligningen

EDIT: Har kanskje ikke svart på spørsmålet,da jeg ikke leste innlegget ditt godt nok, men lar det stå likavæl.
Like
1
Redigert 2 år siden
«Winning is everything»
Re: Mattehjelp?
ku + mv -v =3u + 2v ku= 3u + 2v- mv + v ku= 3u + 3v - mv k= (3u + 3v - mv) /u Regner med dette gjelder vanlig ligningsregler her? Bruker 3 ledd ovenfor for å finne m: ku= 3u + 3v - mv - mv = - 3v - 3u + ku mv = 3v + 3u - ku m= (3v + 3u - ku)/v Regner med jeg ikke er helt på bærtur her. Det eneste jeg dog har gjort er bruk av enkle ligningsregler. Altså omformulert ligningen EDIT: Har kanskje ikke svart på spørsmålet,da jeg ikke leste innlegget ditt godt nok, men lar det stå likavæl.
Eirikodd
Reg: 04/09/2007
Donald 2 år siden
Både spørsmålet til Chreek, og enda mer det bærturaktige svaret til odd, er muligens levels, men jeg henger meg likevel på:

Om 3u+2v = ku + (m-1)v, så er 3 = k, og 2 = (m-1), og etter litt utregninger kommer vi da fram til svaret: k=3 og m=3
Like
3
Redigert 2 år siden
Både spørsmålet til Chreek, og enda mer det bærturaktige svaret til odd, er muligens levels, men jeg henger meg likevel på: Om 3u+2v = ku + (m-1)v, så er 3 = k, og 2 = (m-1), og etter litt utregninger kommer vi da fram til svaret: k=3 og m=3
Donald
Reg: 27/04/2009
Eirikodd 2 år siden
Yes, ser det nå donald.

Trodde spm var å omformulere ligningen mht k og m. Og lage en ligning ut av det. Det var det da tydeligvis ikke
Like
Redigert 2 år siden
«Winning is everything»
Re.
Yes, ser det nå donald. Trodde spm var å omformulere ligningen mht k og m. Og lage en ligning ut av det. Det var det da tydeligvis ikke :)
Eirikodd
Reg: 27/04/2008
Chreek 2 år siden
Donald:
Både spørsmålet til Chreek, og enda mer det bærturaktige svaret til odd, er muligens levels, men jeg henger meg likevel på:

Om 3u+2v = ku + (m-1)v, så er 3 = k, og 2 = (m-1), og etter litt utregninger kommer vi da fram til svaret: k=3 og m=3
Takk , ja det er riktig svar! Hvordan viser man det med utregning da? Husker ikke hvordan man satt opp.
Like
Re. Re: Mattehjelp?
Donald: [quote]Både spørsmålet til Chreek, og enda mer det bærturaktige svaret til odd, er muligens levels, men jeg henger meg likevel på: Om 3u+2v = ku + (m-1)v, så er 3 = k, og 2 = (m-1), og etter litt utregninger kommer vi da fram til svaret: k=3 og m=3[/quote] Takk , ja det er riktig svar! Hvordan viser man det med utregning da? Husker ikke hvordan man satt opp.
Chreek
Reg: 02/10/2007
Bugs 2 år siden
Chreek:
Donald:

Takk , ja det er riktig svar! Hvordan viser man det med utregning da? Husker ikke hvordan man satt opp.

Du skrev definisjonen lengre opp:

Så for at likningen din skal stemme, må det som er ganget med u på venstresiden være lik det som er ganget med u på høyresiden. Samme gjelder for v.

3 = k
2 = m-1

Som er det samme som

k = 3
m = 2 + 1 = 3
Like
1
Re. Re. Re: Mattehjelp?
Chreek: [quote]Donald: [quote]Både spørsmålet til Chreek, og enda mer det bærturaktige svaret til odd, er muligens levels, men jeg henger meg likevel på: Om 3u+2v = ku + (m-1)v, så er 3 = k, og 2 = (m-1), og etter litt utregninger kommer vi da fram til svaret: k=3 og m=3[/quote] Takk , ja det er riktig svar! Hvordan viser man det med utregning da? Husker ikke hvordan man satt opp.[/quote] Du skrev definisjonen lengre opp: [i]u og v er to ikke-parallelle vektorer.[/i] [i]Da er au+bv=cu+dv hvis a=c og b=d , men ellers ikke.[/i] [i] [/i] Så for at likningen din skal stemme, må det som er ganget med u på venstresiden være lik det som er ganget med u på høyresiden. Samme gjelder for v. 3 = k 2 = m-1 Som er det samme som k = 3 m = 2 + 1 = 3
Bugs
Reg: 27/07/2011
Coca_Cola 2 år siden
Merker det er en stund siden jeg gikk på skolen ja
Like
Merker det er en stund siden jeg gikk på skolen ja :D
Coca_Cola
Reg: 02/03/2008
CrazyNinja 2 år siden
Bruk implisitt derivasjon til å finne en likning for tangentlinjen til kurven
x2 + xy + y2 = 3
i punktet (1, 1)
???????
Like
Redigert 2 år siden
Bruk implisitt derivasjon til å finne en likning for tangentlinjen til kurven x2 + xy + y2 = 3 i punktet (1, 1) ???????[img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-embarassed.gif[/img]
CrazyNinja
CrazyNinja 2 år siden
lol silence is golden
Like
lol silence is golden [img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif[/img]
CrazyNinja
Reg: 02/01/2009
brutti 2 år siden
Like
2
[img]http://aastamari.files.wordpress.com/2011/05/matematikk-elev-skol_98564e1.jpg[/img]
brutti
CrazyNinja 2 år siden
Bra oppsummert det bildet der. Akkurat sånn æ føle det om dagan
Like
Bra oppsummert det bildet der. Akkurat sånn æ føle det om dagan :)
CrazyNinja
Reg: 01/03/2008
Mantis 2 år siden
CrazyNinja:
x2 + xy + y2 = 3
i punktet (1, 1)
???????

Først og fremst; punktet du spør etter sånn som du har skrevet det, eksisterer ikke. Hvis du mener å skrive x^2 + xy + y^2 = 3 , så finnes punktet i (1,1). Da kommer vi frem til at likningen for tangenten i punktet er,

y = 2 - x
Like
Re. Re: Mattehjelp?
CrazyNinja: [quote]Bruk implisitt derivasjon til å finne en likning for tangentlinjen til kurven x2 + xy + y2 = 3 i punktet (1, 1) ???????[img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-embarassed.gif[/img][/quote] Først og fremst; punktet du spør etter sånn som du har skrevet det, eksisterer ikke. Hvis du mener å skrive x^2 + xy + y^2 = 3 , så finnes punktet i (1,1). Da kommer vi frem til at likningen for tangenten i punktet er, y = 2 - x
Mantis
CrazyNinja 2 år siden
Mantis:
CrazyNinja:
x2 + xy + y2 = 3
i punktet (1, 1)
???????

Først og fremst; punktet du spør etter sånn som du har skrevet det, eksisterer ikke. Hvis du mener å skrive x^2 + xy + y^2 = 3 , så finnes punktet i (1,1). Da kommer vi frem til at likningen for tangenten i punktet er,

y = 2 - x

ooops, copy/paste funket ikke helt som det skal. Det er opphøyd i andre det skal stå ja. Kan du skrive ned hele regla hvordan du deriverer og kommer fram til y = 2-x?
Like
Re. Re. Re: Mattehjelp?
Mantis: [quote]CrazyNinja: [quote]Bruk implisitt derivasjon til å finne en likning for tangentlinjen til kurven x2 + xy + y2 = 3 i punktet (1, 1) ???????[img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-embarassed.gif[/img][/quote] Først og fremst; punktet du spør etter sånn som du har skrevet det, eksisterer ikke. Hvis du mener å skrive x^2 + xy + y^2 = 3 , så finnes punktet i (1,1). Da kommer vi frem til at likningen for tangenten i punktet er, y = 2 - x[/quote] ooops, copy/paste funket ikke helt som det skal. Det er opphøyd i andre det skal stå ja. Kan du skrive ned hele regla hvordan du deriverer og kommer fram til y = 2-x?
CrazyNinja
Mantis 2 år siden
Jepp, kan ordne det, men spiller nå. Skal snart gjøre meg ferdig så skal jeg fikse det
Like
Jepp, kan ordne det, men spiller nå. Skal snart gjøre meg ferdig så skal jeg fikse det :-)
Mantis
Mantis 2 år siden
Deriverer mhp x og finner stigningstallet ved innsetting:

d/dx * (x^2 + xy + y^2) = d/dx * 3

2x + y + x * dy/dx + 2y * dy/dx = 0

(x + 2y) * dy/dx = -2x - y

dy/dx = (-2x - y) / (x + 2y)

Setter inn for (1,1), og får

dy/dx = -3/3 = -1

Setter inn i Ettpunktsformelen, og får ligningen:

y = -1 * (x-1) + 1

y = 2-x

Edit: måtte rette på et par slurvefeil, er trøtt :-/
Like
1
Redigert 2 år siden
Deriverer mhp x og finner stigningstallet ved innsetting: d/dx * (x^2 + xy + y^2) = d/dx * 3 2x + y + x * dy/dx + 2y * dy/dx = 0 (x + 2y) * dy/dx = -2x - y dy/dx = (-2x - y) / (x + 2y) Setter inn for (1,1), og får dy/dx = -3/3 = -1 Setter inn i Ettpunktsformelen, og får ligningen: y = -1 * (x-1) + 1 y = 2-x Edit: måtte rette på et par slurvefeil, er trøtt :-/
Mantis
CrazyNinja 2 år siden
Takker og bukker så mye Mantis. Akkurat det jeg var på utkikk etter
Like
Takker og bukker så mye Mantis. Akkurat det jeg var på utkikk etter [img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif[/img]
CrazyNinja
Mantis 2 år siden
No probs, gn
Like
No probs, gn :-)
Mantis
   Show

1098.8585