Staten har valgt og IKKE anke dommen fra Lagmannsretten

Startet av Coffegeir   |  7500 Views
1 2 3 4
   Show
Reg: 07/03/2008
Coffegeir 6 år siden
Fikk for KORT tid siden beskjeden om at Statsadvokaten GODKJENNER dommen fra Borgarting der jeg ble frikjent for å ha aransjert pokerturnering i Drammen. Så denne saken vil da IKKE gå videre til Høyesterett og er dermed RETTSKRAFTIG.
For meg og de fleste andre så er dette en MEGET overaskende avgjørelse.

Kaffe
Like
45
Staten har valgt og IKKE anke dommen fra Lagmannsretten
Fikk for KORT tid siden beskjeden om at Statsadvokaten GODKJENNER dommen fra Borgarting der jeg ble frikjent for å ha aransjert pokerturnering i Drammen. Så denne saken vil da IKKE gå videre til Høyesterett og er dermed RETTSKRAFTIG.
For meg og de fleste andre så er dette en MEGET overaskende avgjørelse.

Kaffe
Coffegeir
Reg: 07/03/2012
karamell 6 år siden
Herlig deilig at noen går i mot sovjetstaten Norge og vinner. Nå skal det feires.
Like
1
«Signaturen din vil vises i diskusjoner»
Re: Staten har valgt og IKKE anke dommen fra Lagmannsretten
Herlig deilig at noen går i mot sovjetstaten Norge og vinner. Nå skal det feires.
karamell
Reg: 03/05/2008
Dimorf 6 år siden
Grattis igjen, og igjen....
Like
1
Redigert 6 år siden
«Dimorf»
Grattis igjen, og igjen....
Dimorf
Reg: 05/04/2009
cangas79 6 år siden
Det er en Stor overaskelse ja, all honør til deg Coffegeir, tusen takk for at du valgte og gå i denna rettsprosessen mot den store stygge ulven, bedre start på ferien kunne jeg ikke fått, igjen tusen takk skal du ha.
Like
3
Redigert 6 år siden
Det er en Stor overaskelse ja, all honør til deg Coffegeir, tusen takk for at du valgte og gå i denna rettsprosessen mot den store stygge ulven, bedre start på ferien kunne jeg ikke fått, igjen tusen takk skal du ha.
cangas79
Reg: 08/09/2011
Bard1102 6 år siden
Mulig at de ikke ville ta sjansen på et tap i Høyesterett. Et tap der ville tvinge igjennom en endret politikk uavhengig av hva Stortinget mener om saken.

Med å akseptere tapet her endres ikke så veldig mye annet en at politiet kan la være å bruke ressurser på å ta pokerspillere.
Like
Mulig at de ikke ville ta sjansen på et tap i Høyesterett. Et tap der ville tvinge igjennom en endret politikk uavhengig av hva Stortinget mener om saken. Med å akseptere tapet her endres ikke så veldig mye annet en at politiet kan la være å bruke ressurser på å ta pokerspillere.
Bard1102
Reg: 14/12/2012
onterma2 6 år siden
Gratulerer og takk, ja.

Gi beskjed når neste turnering er ;)
Like
1
Gratulerer og takk, ja. Gi beskjed når neste turnering er ;)
onterma2
Reg: 28/06/2013
OSgotquads 6 år siden
Eit skritt i riktig retning. Men er vel fortsatt ikkje fritt fram for å arrangere turneringer?
Like
«OS™ - Fish on heater»
Eit skritt i riktig retning. Men er vel fortsatt ikkje fritt fram for å arrangere turneringer?
OSgotquads
Reg: 03/03/2008
Rubach 6 år siden
Herlige nyheter!! Grattis Geir og takk for den kampen. Gohumøret kom lenge før helga der da!
Like
«@lystfiskern »
Herlige nyheter!! [img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/v1.1/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-cool.gif[/img] Grattis Geir og takk for den kampen. Gohumøret kom lenge før helga der da!
Rubach
Reg: 01/03/2008
Lasken 6 år siden
Gratulerer kjempemasse Geir, det var artig lesning
Like
Gratulerer kjempemasse Geir, det var artig lesning :)
Lasken
Reg: 11/07/2013
mr45_oslo 6 år siden
Bard1102:
Mulig at de ikke ville ta sjansen på et tap i Høyesterett. Et tap der ville tvinge igjennom en endret politikk uavhengig av hva Stortinget mener om saken.

Med å akseptere tapet her endres ikke så veldig mye annet en at politiet kan la være å bruke ressurser på å ta pokerspillere.

Det er ikke bare å anke til Høyesterett Bard1102. Man kan anke av 2 grunner -enten anke selve straffeutmålingen, dvs lengre eller kortere straff.

Eller så kan man anke lovanvendelsen - dvs hvis man mener lagmannsretten har dømt det på et feil juridisk grunnlag eller at det er begått saksbehandlingsfeil.

Først anker man til Høyesterett Kjæremålsutvalg som tar en vurdering på om anken skal prøves eller ikke. De færrste anker på lovandelse blir prøvd i Høyesterett.
Like
Re. Re: Staten har valgt og IKKE anke dommen fra Lagmannsretten
Bard1102: [quote]Mulig at de ikke ville ta sjansen på et tap i Høyesterett. Et tap der ville tvinge igjennom en endret politikk uavhengig av hva Stortinget mener om saken. Med å akseptere tapet her endres ikke så veldig mye annet en at politiet kan la være å bruke ressurser på å ta pokerspillere.[/quote] Det er ikke bare å anke til Høyesterett Bard1102. Man kan anke av 2 grunner -enten anke selve straffeutmålingen, dvs lengre eller kortere straff. Eller så kan man anke lovanvendelsen - dvs hvis man mener lagmannsretten har dømt det på et feil juridisk grunnlag eller at det er begått saksbehandlingsfeil. Først anker man til Høyesterett Kjæremålsutvalg som tar en vurdering på om anken skal prøves eller ikke. De færrste anker på lovandelse blir prøvd i Høyesterett.
mr45_oslo
Reg: 05/03/2008
BA 6 år siden
Kan noen med innsikt i lover/presedens/etc skrive litt om hva dette betyr?

PS! Grattis så mye Geir
Like
«The game is the game»
Kan noen med innsikt i lover/presedens/etc skrive litt om hva dette betyr? PS! Grattis så mye Geir
BA
Reg: 07/03/2012
karamell 6 år siden
Ingen jurist, men dette må jo bety at man kan arrangere poker turneringer. Det som blir viktig er vel og kun spille turneringer og ikke ha cash games og alkoholservering.
Like
Ingen jurist, men dette må jo bety at man kan arrangere poker turneringer. Det som blir viktig er vel og kun spille turneringer og ikke ha cash games og alkoholservering.
karamell
Reg: 07/03/2008
Coffegeir 6 år siden
[h5 class="uiStreamMessage userContentWrapper" data-ft="{"type":1,"tn":"K"}"]Og Flere tar opp saken

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3648888.ece

http://www.p4.no/[/quote][wbr][/quote]story.aspx?id=531501[/wbr][/quote][/quote]
Like
Redigert 6 år siden
[h5 class="uiStreamMessage userContentWrapper" data-ft="{"type":1,"tn":"K"}"]Og Flere tar opp saken http://www.nettavisen.no/nyheter/article3648888.ece [url=http://www.p4.no/story.aspx?id=531501]http://www.p4.no/[/quote][wbr][/quote]story.aspx?id=531501[/wbr][/url][/quote][/quote]
Coffegeir
Reg: 04/03/2008
A4E 6 år siden
WOOOOHOOOOOOO!!!!!!
Like
WOOOOHOOOOOOO!!!!!!
A4E
Bard1102 6 år siden
A4E:
WOOOOHOOOOOOO!!!!!!

Dette er nok en konspirasjon for å få pokerspillere til å stå frem slik at de kan ta alle på en gang.
Like
2
A4E: [quote]WOOOOHOOOOOOO!!!!!![/quote] Dette er nok en konspirasjon for å få pokerspillere til å stå frem slik at de kan ta alle på en gang.
Bard1102
Bard1102 6 år siden
mr45_oslo:
Bard1102:

Det er ikke bare å anke til Høyesterett Bard1102. Man kan anke av 2 grunner -enten anke selve straffeutmålingen, dvs lengre eller kortere straff.

Eller så kan man anke lovanvendelsen - dvs hvis man mener lagmannsretten har dømt det på et feil juridisk grunnlag eller at det er begått saksbehandlingsfeil.

Først anker man til Høyesterett Kjæremålsutvalg som tar en vurdering på om anken skal prøves eller ikke. De færrste anker på lovandelse blir prøvd i Høyesterett.

Spurte jeg om dette?
Like
Re. Re. Re: Staten har valgt og IKKE anke dommen fra Lagmannsretten
mr45_oslo: [quote]Bard1102: [quote]Mulig at de ikke ville ta sjansen på et tap i Høyesterett. Et tap der ville tvinge igjennom en endret politikk uavhengig av hva Stortinget mener om saken. Med å akseptere tapet her endres ikke så veldig mye annet en at politiet kan la være å bruke ressurser på å ta pokerspillere.[/quote] Det er ikke bare å anke til Høyesterett Bard1102. Man kan anke av 2 grunner -enten anke selve straffeutmålingen, dvs lengre eller kortere straff. Eller så kan man anke lovanvendelsen - dvs hvis man mener lagmannsretten har dømt det på et feil juridisk grunnlag eller at det er begått saksbehandlingsfeil. Først anker man til Høyesterett Kjæremålsutvalg som tar en vurdering på om anken skal prøves eller ikke. De færrste anker på lovandelse blir prøvd i Høyesterett.[/quote] Spurte jeg om dette?[img]http://no.donkr.com/Content/Scripts/v1.1/tinymce/plugins/emotions/img/smiley-tongue-out.gif[/img]
Bard1102
Reg: 02/07/2007
Robs 6 år siden
gratulerer. Hvilken nyhet!
Like
1
«You can achieve anything you want in life as long as you don't mind who gets the credit.»
gratulerer. Hvilken nyhet!
Robs
Reg: 25/05/2008
PugC 6 år siden
Nå skal jeg ikke påberope meg mye juridisk kompetanse men forsøker meg her.

Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer. Men skulle man forsøke seg på å ha en turnering med 1k i buy-in, men så mange deltagere at 1.premien overstiger 10k, kan det vise seg å være ulovlig. Dette var nemlig noe dommen nevnte. Siden 1.premien var under 10k som er grensen for om det utløses skatteplikt var denne premien såpass liten at den neppe utgjorde hovedmotivasjonen for deltagerne.

MEN, og det er et stort men her. Lotteritilsynet vil nok fremdeles hevde at poker om penger faller inn under lotteriloven, selv om dette nok ikke er så klart som tilsynet vil hevde. Dermed kan det godt tenkes at tilsynet vil presse på for at politiet skal aksjonere selv mot slike turneringer som Coffegeir akkurat har blitt frikjent for.

Så det er ikke helt fritt frem ennå. En annen ting er at det ofte også skjer andre ting som ikke nødvendigvis er tillatt i pokerklubber, alkoholsalg uten løyve, salg av mat uten de riktige tillatelser, for eksempel. For ikke å snakke om cashlag som fremdeles er ulovlige. Desuten har vi fremdeles et markedsføringsforbud som gjør at å spille med kort eller bord som har gamblinglogo på seg også kan regnes for å være ulovlig.
Like
1
Redigert 6 år siden
«Ludo ergo sum»
Nå skal jeg ikke påberope meg mye juridisk kompetanse men forsøker meg her. Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer. Men skulle man forsøke seg på å ha en turnering med 1k i buy-in, men så mange deltagere at 1.premien overstiger 10k, [i]kan[/i] det vise seg å være ulovlig. Dette var nemlig noe dommen nevnte. Siden 1.premien var under 10k som er grensen for om det utløses skatteplikt var denne premien såpass liten at den neppe utgjorde hovedmotivasjonen for deltagerne. MEN, og det er et stort men her. Lotteritilsynet vil nok fremdeles hevde at poker om penger faller inn under lotteriloven, selv om dette nok ikke er så klart som tilsynet vil hevde. Dermed kan det godt tenkes at tilsynet vil presse på for at politiet skal aksjonere selv mot slike turneringer som Coffegeir akkurat har blitt frikjent for. Så det er ikke helt fritt frem ennå. En annen ting er at det ofte også skjer andre ting som ikke nødvendigvis er tillatt i pokerklubber, alkoholsalg uten løyve, salg av mat uten de riktige tillatelser, for eksempel. For ikke å snakke om cashlag som fremdeles er ulovlige. Desuten har vi fremdeles et markedsføringsforbud som gjør at å spille med kort eller bord som har gamblinglogo på seg også kan regnes for å være ulovlig.
PugC
Reg: 01/03/2008
Risk 6 år siden
Gratulerer med dagen!

Betyr dette at man kan arrangere NM i low roll Texas Hold'em i Norge?
Eks Byinn på 600kr (400 i premiepot og 200 i lokaler/dealerere/andre utgifter)
(Bare turnering, normal struktur, ingen cash games, ingen alko servering i spillelokalet,ingen reklame fra bettingselskaper (untak reklame fra norsk tipping))
Med en ultra flat premiestruktur der første premien er på under 10kNOK?
Eks: 1000 spillere 400kNOK i premier.
9900 - 9700 - 9500 osv med ca 150 premier...
Hvis dette gjør det mulig bør fropsy og andre starte forbredelser asap ;)
Eventuelt mindre turneringer...
Like
Gratulerer med dagen! :) Betyr dette at man kan arrangere NM i low roll Texas Hold[apostrophe]em i Norge? Eks Byinn på 600kr (400 i premiepot og 200 i lokaler/dealerere/andre utgifter) (Bare turnering, normal struktur, ingen cash games, ingen alko servering i spillelokalet,ingen reklame fra bettingselskaper (untak reklame fra norsk tipping)) Med en ultra flat premiestruktur der første premien er på under 10kNOK? Eks: 1000 spillere 400kNOK i premier. 9900 - 9700 - 9500 osv med ca 150 premier... Hvis dette gjør det mulig bør fropsy og andre starte forbredelser asap ;) Eventuelt mindre turneringer...
Risk
Reg: 04/03/2008
A4E 6 år siden
Den våpenbesittende mafian kan vel også miste sitt jerngrep over pokermiljøet hvis vi bare arrangerer 'lovlige' turneringer? Eller?
Like
Den våpenbesittende mafian kan vel også miste sitt jerngrep over pokermiljøet hvis vi bare arrangerer [apostrophe]lovlige[apostrophe] turneringer? Eller?
A4E
Reg: 25/07/2010
Deltidspoker 6 år siden
PugC:
Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer.

Og det burde du kanskje ikke gjort heller ;) ? Er ikke så sikker på at dette kommer til å bli realiteten. La oss si at det blir 40 deltagere, 40k i potten og rundt 15k til vinneren. Da kan retten vurdere gevinsten som "særdeles høi", for som de skriver:
"Lagmannsretten bemerker herunder at gevinstene må vurderes individuelt. Den høyeste gevinsten var på 9 000 kroner, og var således under den skattepliktige grense etter skatteloven § 5-50. Dette kan ikke anses som "særdeles høie" gevinster, slik forarbeidene og juridisk teori omtaler vurderingstemaet.

Etter dette har lagmannsretten kommet til at "det vindesyge Øiemed" ikke fremtrer som det fremherskende ved turneringen hverken på grunn av "Spillets Art" eller "Indsatsernes Høide". "
Just sayin'.
Like
Redigert 6 år siden
«https://twitter.com/Deltidspoker»
PugC: [quote]Nå skal jeg ikke påberope meg mye juridisk kompetanse men forsøker meg her. Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer. [/quote] Og det burde du kanskje ikke gjort heller ;) ? Er ikke så sikker på at dette kommer til å bli realiteten. La oss si at det blir 40 deltagere, 40k i potten og rundt 15k til vinneren. Da kan retten vurdere gevinsten som "særdeles høi", for som de skriver: "Lagmannsretten bemerker herunder at gevinstene må vurderes individuelt. Den høyeste gevinsten var på 9 000 kroner, og var således under den skattepliktige grense etter skatteloven § 5-50. Dette kan ikke anses som "særdeles høie" gevinster, slik forarbeidene og juridisk teori omtaler vurderingstemaet. Etter dette har lagmannsretten kommet til at "det vindesyge Øiemed" ikke fremtrer som det fremherskende ved turneringen hverken på grunn av "Spillets Art" eller "Indsatsernes Høide". " Just sayin[apostrophe].
Deltidspoker
PugC 6 år siden
Hei Deltids, leste du siste avsnittet i innlegget du siterte fra? Mener jeg tok opp den insigelsen der. ;-)
Like
«Ludo ergo sum»
Hei Deltids, leste du siste avsnittet i innlegget du siterte fra? Mener jeg tok opp den insigelsen der. ;-)
PugC
Reg: 25/07/2010
Deltidspoker 6 år siden
PugC:

Nei, var for opptatt med å prøve å arrestere deg ;) Når det er sagt, så gikk du over til et litt annet tema. Jeg satt bare igjen med: "Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer." ;)
Like
«https://twitter.com/Deltidspoker»
PugC: [quote]Hei Deltids, leste du siste avsnittet i innlegget du siterte fra? Mener jeg tok opp den insigelsen der. ;-)[/quote] Nei, var for opptatt med å prøve å arrestere deg ;) Når det er sagt, så gikk du over til et litt annet tema. Jeg satt bare igjen med: "Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer." ;)
Deltidspoker
PugC 6 år siden
OK, for å unngå å måtte løse inn ytterligere "Arrestanten Løslates" kort, har jeg flyttet det siste avsnittet sammen med det første i håp om å tydeliggjøre den insigelsen for folk som ikke gidder å lese hele innlegget ;-)

Takker for innspillet btw
Like
2
Redigert 6 år siden
«Ludo ergo sum»
OK, for å unngå å måtte løse inn ytterligere "Arrestanten Løslates" kort, har jeg flyttet det siste avsnittet sammen med det første i håp om å tydeliggjøre den insigelsen for folk som ikke gidder å lese hele innlegget ;-) Takker for innspillet btw
PugC
Reg: 22/05/2009
sale 6 år siden
For øvrig bør det være en ganske smal sak å tilpasse cash-games til å bli lovlig sett i lys av denne ferske dommen. Det er bare å innføre et minstekrav til antall hender før man kan gå fra bordet, så oppnår man på samme måte som for turnering at ferdighetselementet blir stort nok.

I cash-games får man jo også færre store vinnere, og man kan spille relativt høyt før premien er oppe i 10k.

Et spill som er perfekt tilpasset denne dommen vil etter min mening være cashgame med minimum x antall hender spilt (f.eks. 50?) før man kan gi seg, og at gevinsten man kan stikke av med er cappet på 10k. Har man både spilt nok hender og vunnet 10k, må man eventuelt kunne gå fra bordet og sette seg til en "ny runde".
Like
For øvrig bør det være en ganske smal sak å tilpasse cash-games til å bli lovlig sett i lys av denne ferske dommen. Det er bare å innføre et minstekrav til antall hender før man kan gå fra bordet, så oppnår man på samme måte som for turnering at ferdighetselementet blir stort nok. I cash-games får man jo også færre store vinnere, og man kan spille relativt høyt før premien er oppe i 10k. Et spill som er perfekt tilpasset denne dommen vil etter min mening være cashgame med minimum x antall hender spilt (f.eks. 50?) før man kan gi seg, og at gevinsten man kan stikke av med er cappet på 10k. Har man både spilt nok hender og vunnet 10k, må man eventuelt kunne gå fra bordet og sette seg til en "ny runde".
sale
Reg: 15/08/2009
steffeiboj 6 år siden
PugC:

Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer. Men skulle man forsøke seg på å ha en turnering med 1k i buy-in, men så mange deltagere at 1.premien overstiger 10k, kan det vise seg å være ulovlig. Dette var nemlig noe dommen nevnte. Siden 1.premien var under 10k som er grensen for om det utløses skatteplikt var denne premien såpass liten at den neppe utgjorde hovedmotivasjonen for deltagerne.

Ja du har mye rett i det du skriver, men det denne dommen i bunn og grunn sier er at det er lov å arrangere pokerturneringer med pengeinnkjøp til en hviss grense, men det er fortsatt fullstendig ulovlig for spillerne å spille.

FEKS hvis det arrangeres et pokerarrangement med 10 stk og 400kr buyin som er helt lovlig, så vil politiet fortsatt ha lov til å skrive ut bøter til alle 10 spillerne som er med i turneringen, men arrangøren forblir ustraffet.

Forstå det den som vil men slik er ståa atm.

vi har iallefall kommet ca halvveis for å få poker legalisert
Like
Redigert 6 år siden
PugC: [quote]Nå skal jeg ikke påberope meg mye juridisk kompetanse men forsøker meg her. Dette betyr at NLHE pokerturneringer med inntil 1k NOK buy-in er lovlige å arrangere. I alle fall om det ikke er turboturneringer. Men skulle man forsøke seg på å ha en turnering med 1k i buy-in, men så mange deltagere at 1.premien overstiger 10k, [i]kan[/i] det vise seg å være ulovlig. Dette var nemlig noe dommen nevnte. Siden 1.premien var under 10k som er grensen for om det utløses skatteplikt var denne premien såpass liten at den neppe utgjorde hovedmotivasjonen for deltagerne. [/quote] Ja du har mye rett i det du skriver, men det denne dommen i bunn og grunn sier er at det er lov å arrangere pokerturneringer med pengeinnkjøp til en hviss grense, men det er fortsatt fullstendig ulovlig for spillerne å spille. FEKS hvis det arrangeres et pokerarrangement med 10 stk og 400kr buyin som er helt lovlig, så vil politiet fortsatt ha lov til å skrive ut bøter til alle 10 spillerne som er med i turneringen, men arrangøren forblir ustraffet. [size=12pt][/size] [size=12pt]Forstå det den som vil men slik er ståa atm. [/size] [size=12pt] [/size] [size=12pt]vi har iallefall kommet ca halvveis for å få poker legalisert :)[/size]
steffeiboj
1 2 3 4
   Show

4500.0508